Ha eddig akadt is valaki, aki nem volt tisztában azzal, milyen fontos volt a vidéki média bekebelezése, annak hadd szolgáljunk egy érdekes adattal.

A vizsgált terület egy megyeszékhely, Veszprém. A régió és a város meghatározó újságja évtizedek óta a Napló, valós versenytárs nélkül. Az elmúlt években folyamatos tulajdonosváltás jellemezte a céget (Pannon Lapok Társasága, Mediaworks, majd most egy állami alapítvány), egy dolog azonban nem változott, s ez az állami hirdetések bősége.

Az újság nem volt érdekelt abban, hogy valós hírekkel szolgáljon, hiszen dőlt a közpénz, s közben a lap konkrétan eladhatatlanná vált. Az elmúlt négy évben mintegy 50 százalékkal csökkent a példányszám, de hát tudjuk, a cél manapság nem az, hogy híreket fogyasszanak az emberek, hanem az, hogy propagandát.

A Napló online oldala (veol.hu) normális esetben piacvezető is lehetne a régióban, ha valódi piacról beszélnénk, s bár a közösségi médiában található adatok alapján vezet a lájkolók számát illetően, arányaiban alacsony aktivitással bír.

A veol fő „versenytársa” a vehir.hu, amely a veszprémi Fidesz szócsöve, a virágzik a pitypang és a minden rendben van újságja. Ami közös a két portálban, hogy a mi pénzünket itt költi el a propagandaminisztérium, hogy a helyi Fidesz el tudja tartani a holdudvart, csurranjon-cseppenjen mindenkinek a Soros-ellenes hirdetésekből. (Csak mint érdekes adalék: a vehir főszerkesztője pár évvel ezelőtt még büszkén nyilatkozott Soros György támogatásáról, manapság meg kerüli a tükröket, hogy ne kelljen szembeköpnie magát.)

A veolhoz hasonló számokat látunk itt is, azzal a különbséggel, hogy szinte nincs aktivitás. Kérdés, hogy akkor ki olvassa a lapot, s hogy vajon rendezett piaci körülmények között életképes lenne-e?

És itt jön a képbe egy hívatlan látogató. Az elmúlt hónapban megjelent egy független portál, a veszpresszo.hu, ahol szintén hangsúlyosak a helyi, saját anyagok, valamint a saját köntösbe burkolt országos hírek. S hogy van-e piaca az ellenzéki újságírásnak? A számok azt mutatják, hogy mindenképp.

Egy teljesen új portál kenterbe veri a megyei lapot és a propagandaportált, úgy, hogy az újságírók szabadidejükben írnak, és nem dőlnek a tízmilliók reklámokban. Tehát akik eddig azt gondolták, hogy elég az országos ellenzéki sajtó, láthatják, mekkora igény van arra, hogy helyi hírekről is lehessen a nyilvánosság előtt beszélni.

Érdekes még megemlíteni, hogy a valódi piaci hirdetők hol hirdetnek. Mernek-e majd hirdetni egy olyan portálon, amely deklaráltan nem bújik a kormány ánuszába, viszont olvassák? Az országos gyakorlat szerint erre vajmi kevés az esély. Hiszen bármennyire is multik a multik, féltik a pozícióikat. Érdemes lenne lekérni a nagyobb multik elmúlt évi reklámköltéseit, mert akkor látnánk azt, hogy bármennyire is európaiak ők, nem mindig a valós piac diktál, hanem a politika.

Bízunk benne, hogy az élet ebben ránk cáfol, és bízunk abban is, hogy több helyen tölti majd be a lokális vákuumot egy Veszpresszóhoz hasonló portál.

Mert talán így kialakulhat egy valós verseny, s valódi sajtótermékek is születhetnek. Mi drukkolunk.