Szeretném leszögezni, hogy a magyar kormány és jómagam nem foglalkozunk semmilyen magángazdasági természetű üggyel. Nem tartozik ránk.” (Orbán Viktor Brüsszelben, márc.10)

 

Most képzeljük el, mi lenne, ha a kormány foglalkozna valamilyen magángazdasági természetű üggyel: hogyan nézne ki a magánpénztárak lenyúlásának ügye, a különadók, a trafikok, a földek ügye, a plázastop, a bankok, multik elleni hadjárat? Lenne itt még kő kövön, ha egyszer már így is alig, hogy nem foglalkoznak semmi ilyennel?

Vagy éppen: mi köze lehet a kormánynak ahhoz, hogy egy romániai sörgyár márkanevének ügyében egy multi javára vagy kárára dönt-e egy romániai bíróság? És pláne mi köze van ahhoz, milyen dekorelemet használ egy holland multi emberemlékezet óta a sörén, amúgy pont az a sörgyár, amellyel pár éve még szoros és megbonthatatlan lett a stratégiai barátság?

A kormány vöröscsillagos barátai közül egyébként a Kínai Népköztársaság egy kicsit aggasztóbb, mint egy holland sörgyár.

A kormány tehát, mivel nem foglalkozik semmilyen magángazdasági természetű üggyel, hiszen nem tartozik rá, ezért úgy döntött, egyrészt államilag felkarolja a Csíki Sört, másrészt nemcsak bojkottálja a Heinekent, de adminisztratív úton be is tiltja a holland gyár közismert logóját, mondván,

az önkényuralmi jelképek tilalmát kiterjesztik a kereskedelmi célú termékekre is.

A holland vörös csillag persze anno, a stratégiai partnerség meghirdetésekor még nem zavarta őket, csak most jöttek rá arra, mennyire megalázza a Heineken a kommunizmus üldözötteit. Hogy aztán mi lesz ennek az elmebajnak a sorsa, elbukik-e (mivel pontosan tudják, hogy nemzetközileg védett védjegyről van szó, ami sajnálatos módon kivonja magát a NER kénye és kedve alól), vagy beleállnak a szokott piac-, verseny- és józan ész elleni háborúba, mivel a szomszédunkban gyártott sör

megvédése alapvetően nemzeti ügy, nem gazdasági,

az a jövő zenéje, a legvalószínűbb a Portfolio meglátása, hogy ti. csendben ejtik majd az őrületet, de ehhez előtte még hangosan kardot kell csörtetni. Jellemző, hogy a sztori eladásához a csíki sör nemzeti jellegét kell hangsúlyozni, nem holmi ócska, piti gazdasági okokat – pedig minden arra utal, hogy de igen, csakis erről van szó: a nemzeti hevület és az ismét felfedezett elvszerű antikommunizmus csak ürügy a sörpiac újrafelosztására, a kis magyar kézműves sörfőzdék állami segítséggel történő helyzetbe hozására.

(Update: lehet, hogy valójában csak egy ismert szlovákiai magyar oligarcha melletti kiállásról van szó.)

(Update 2: a 444 azt írja:

Állítólag nem csak Világi Oszkárnak és a MOL-nak, hanem Matolcsy Ádámnak is köze van a kormány Igazi Csíki Sör mellett, illetve a Heineken ellen vívott háborújához. A jegybankelnök fia ugyanis állítólag bérbe ad egy ingatlant egy sörfőzdének, márpedig kik húznak hasznot a Heineken elleni támadásból? A sörfőzdék.)

A Heineken az új Uber.

Tesco-hvg

Legalább ennyire röhejes és egyben dermesztő az a hadjárat, amelyről már Ansinn is írt a blogunkon, pontosan meglátva a multik elleni offenzíva valódi célját: “A nemzetközi diszkontcégek elleni támadás a hazaiak és a kisboltok megmentését célozza. Csakhogy ezek drágák és versenyképtelenek, ezért hagyják el őket a vevők. Versenytársaik megsarcolásával, elűzésével (valószínűleg ez a végső cél) a hazai boltok tulajdonosainak nőni fog a jövedelme.” Pontosan erről van szó.

Ezt a rendszer szókészletével a rendszer legújabb lelkes kiszolgálója szinte ugyanígy el is mondta:

…először a hazai vállalkozói kört kell előnybe hozni. Az igazságos közteherviselés, a külföldi cégek erejükhöz mért adóztatása néhány piaci szereplő számára kedvezőtlen, de ha a nemzetgazdaság egészét nézzük, és azt, hogy kikerültünk a túlzottdeficit-eljárás alól, ami az EU-csatlakozásunk óta tartott, akkor ez fontos eredmény.

Szóval, mit terveznek ezek megint? Megadóztatnák a kereskedelmi multik előtti parkolókat, amelyek nem is önkormányzati tulajdonban vannak, hanem a cégekében, évi 20 milliárd pluszt remélve ettől. Megadóztatnák a házhozszállítást, a “környezetterhelés csökkentésére” hivatkozva. Milyen cégeknek nincsenek nagy (vagy bármilyen) parkolói? Igen, a CBA-nak és a Coopnak. Melyeknek van, és melyek végeznek házhozszállítást, egyébként nagyon is környezetbarát módon, megspórolva egy csomó autó útra kelését? Igen, a Tesco, az Auchan, és ezt tervezi a Spar is. Nahát.

A kormányzat a fenti populista arcátlanságokon kívül egyszerűen betiltaná a cégek ingyenes buszjáratait; megszabná, mennyit költhetnek reklámra a külföldi tulajdonú cégek; előírnák, hány új embert kell alkalmazniuk az emberek megfelelő szintű kiszolgálása érdekében (a munkaanyag szerint legalább 18 ezret); és bevezetnék a 100 százalékos bérpótlékot a vasárnapi munkáért. Már ha igaz, mert ezután is kiderült, hogy esetleg visszaszívnák a szivatást, talán a házhozszállító bizniszt most próbálgató CBA beszólt egy kicsit.

Ez is annyira profi és előkészített, az ember szinte látja, ahogyan napi szinten erősödik a hazai és külföldi vállalkozók, magyar állampolgárok jogbiztonsága, a kiszámítható jogi és gazdasági környezetbe vetett hit. És persze kire tudják a cégek majd hárítani a megnövekedett költségeket? Bingo.

Még egyszer: mi köze ezeknek ahhoz, hány embert foglalkoztatok, mit csinálok a parkolóhelyemmel, szervezek-e házhozszállítást a vevőim (és így a saját profitom) érdekében? Miért van a kormánynak bármi köze magáncégek magánbizniszéhez? És főleg: még ezeknek van bajuk a vörös csillaggal?

(Fotó: hvg.hu)