Hagyjuk is most, hogy pontosan milyen a gyakorlatban az erkölcstan oktatás, és van-e értelme. Foglalkozzunk azzal, hogy vajon mi volt az eredeti célja?

És megint engedjük el a konkrét embereket, arcokat és a konkrét minőséget: tételezzük fel a józan és minőségi szándékot. Miért is van szükség erkölcstan oktatására az iskolákban? Azért, mert szükség van valamilyen közös kötőanyagra, közös minimumra, ami összetart minket. Valamire, amiből megtudja a gyerek, hogy a saját családján és ismeretségi kötén kívül milyen – főleg íratlan – szabályok mozgatnak minket. Mitől működünk együtt országként. Mi az, ami érték mindannyiunk számára.

És ezért volt hatalmas bűn és tévedés a demokráciakísérlet első húsz évében (1990-2010) távol tartani a politikát az iskolától. Felnőtt egy nemzedék, amelynek halvány gőze sincs arról, hogy mennyire fontos – lett volna – Magyarország életében a politika, a demokrácia.

iskola-hvg

Pedig be kellett volna engedni a politikát az iskolákba. Tanulni kellett volna nem csak a közeli múlt eseményeit, de meg kellett volna tanítani a gyerekeinket részt venni a politikai folyamatokban. Vitákat kellett volna tartani tanórákon aktuális politikai kérdésekről. Érveket és ellenérveket gyűjteni. Kérdéseket megfogalmazni. Gondolkodni. Megtanulni utánajárni háttérinformációknak, elbeszélgetni arról, hogy a különböző döntéseknek milyen következményei lehetnek. Szavazást rendezni. Valódi politikusokat elhívni, és előre felkészülten kifaggatni az álláspontjáról adott témákban.

De nem tettük meg. Így felnőtt egy generáció, amelynek a politika – és a demokrácia – valamilyen távoli izé. Köze nincs hozzá, vagy nyűg, vagy sírnivaló a hozzáállása. Mi vagyunk a hibásak azért, hogy a politikusok jelentős része ostoba, másik jelentős része gazember, hogy sok köztük a veszélyes bolond, és irgalmatlan nehéz dolga van a kicsiny részt jelentő okos és tisztességes maradéknak. Mert nem csupán a céljáért kell küzdenie, de naponta bizonygatnia kell, hogy ő nem ostoba / gazember / veszélyes bolond.

Változtatnunk kell. Be kell vinnük az iskolákba a politikát, hogy a gyerekeink értsék a demokrácia működését, megismerjék és ragaszkodjanak hozzá. Váljanak öntudatos polgárokká, akiknek eszközök vannak a kezükben a rosszul működő folyamatok megváltoztatására. Ragyogó koponyák válasszák közülük a politikusi pályát. Ez mindannyiunk közös érdeke, kivétel nélkül. (Még a fideszeseknek is, sőt, elnézve a mai magyar valóságot, nekik legjobban.)

Kifejezetten jó dolog tehát, ha minél több iskolában megtartják a rendkívüli tanórát március 11-én az oktatás mai helyzetéről. Legalábbis kezdetnek nem rossz.

(Fotó: hvg.hu)