A Volkswagen csalt, és ez nem szép dolog. A világ legnagyobb autógyártója hazudott az amerikai dízelmotorok károsanyag-kibocsátásáról, éspedig ha minden igaz, 2008 óta: kitalált egy szoftvert, amivel sikerült átvágnia tengerentúli fogyasztóit. Mintegy félmillió, Amerikában eladott autója csak a környezetvédelmi ellenőrzéseknél, nyitott motorháztetőnél produkált megfelelő zöld eredményt, minden más esetben, tehát normál működésnél akár negyvenszer több káros anyaggal szennyezték a levegőt.

A csalásra, hála a West Virginia Egyetem mérnökeinek, fény derült, a TDI ütős motor ugyan, de nem az a “tiszta technológia”, aminek a vásárlók hitték. A konszern hamarosan akár 18 milliárd dollár büntetést is fizethet az amerikai hatóságoknak, és visszahívhatja az összes érintett kocsit (ez világszerte 11 millió VW és Audi). A cég az első napon 18 százalékos veszteséget produkált a tőzsdén, kedden ez még tovább esett 20 százalékkal.

A cég főnöksége profin reagált, nem hogy nem tagadott élből, hanem hamar elismerte a vádakat. Martin Winterkorn, a cég CEO-ja azonnal belső vizsgálatot rendelt el, bejelentette, hogy feltétel nélkül együttműködnek az amerikai hatóságokkal, és sajnálatát fejezte ki, amiért megrendült a cég iránti bizalom. Ezzel együtt nagyon valószínű, hogy a VW-vezérnek akár még a mai napon vennie kell a kalapját. (UPDATE: ez azóta megtörtént.)

VW logo

A magyar kormány nem egyszer csalt, hanem ötödik éve folyamatosan lop, csal és hazudtolja meg önmagát. Menekültügyben előbb azt hallottuk, hogy távol kell tartani az idegeneket, majd azt, hogy az iszlám a civilizáció része, aztán kezdődött a kerítésügy, majd azt hallottuk, szívesen látjuk itt az iszlám képviselőit, főleg ha arab bankárok és körúti kebabosok. Hazudtak, amikor kiplakátolták, hogy a menekültek elvehetnék a munkánkat, hazudtak a “nemzeti konzultációval”, és emellett igen, sok igazságot is kimondtak a muszlim népvándorlás negatív mellékhatásairól.

A magyar kormány ötödik éve bontja le azt, ami a jogállamiságból megmaradt. Ellehetetlenítették a végrehajtó hatalom szinte  minden alkotmányos korlátját, az államfői poszttól az alkotmánybíróságig, államosították a közmédiát, a közoktatásból állami szervilizmusképző lett, a gazdasági életet megszállták a korrupt, pártközeli oligarchák, és aki még közülük nem kapott földet a Nemzeti Földalapból, az hamarosan kap majd. A miniszterelnök személyes bizalmasa az ország leghíresebb gázszerelője, akinek az élete már most több éves tényfeltárás után kiált.

Az eredmény: a Fidesznek az elmúlt hetek menekültügyi ügyintézését a nép sikeresnek tartja és hatékonynak. Bővítette a szavazótáborát, ismét közel kétmillióan támogatják, ráadásul úgy, hogy “a korábban tanácstalan választók zömmel a Fidesz mellett aktivizálódtak.” Ez aztán az eredmény! Egy tudatosan felépített hazug hisztériakampányt, egy önmagában teljesen céltalan gigakerítést a nép tud értékelni, mert akár lehet is némi baj a Fidesszel, de fontosabb szempont, hogy legalább nem kell már szíreket látni az aluljáróban.

A gonosz, senki által nem választott, rohadt kizsákmányoló globalista multi tökéletesen elszámoltatható, rögtön érzékelte, hogy a fogyasztói bizalom megrendült, a megrendülést a piac azonnal beárazta, a fogyasztók pedig majd eldöntik, vásárolnak-e még VW-t. A demokratikusan megválasztott magyar kormányt a csalások és hazugságok sokszorosa sem billenti ki, sőt, minél átlátszóbb álmegoldásokba menekül, annél népszerűbb.

A Volkswagent, ha nem tetszik, amit csinál, lecserélhetem egy másik márkára. Ezt a mechanizmust versenynek hívjuk, ami minél szabadabb, annál jobb, és erre alapszik az egész nyugati civilizációnk. A gazdasági versenytől ugyanis teljességgel elválaszthatatlanak az emberi jogaink, a normális, megszokott életünk, a szabadságunk, lehetőségeink, döntéseink, a biztonságunk. Ha a VW nem reagál azonnal fogyasztóinak egy adott ügyére, vége van. Ha a Fidesz-kormány nem reagál azonnal egy botrányos korrupciós ügyre, nő a népszerűsége.

A kormányt persze normális esetben négyévente leválaszthatom, de ha kicsit is autokrata irányba fordul, elzárkózik a visszacsatolástól, elszámoltathatatlan, és ha (közel) kétharmada van, élni is fog vele, ellehetetleníti a leváltását, és a legnagyobb repressziót is a mi közös sikerünknek fogja feltüntetni. Ez természetesen az ellenzék teljes kiüresedéséről, alternatívátlanságáról is szól. Ide kívánkozik Petőcz György fontos meglátása:

Alapvető dilemma, hogy hiába csökken a kormány tekintélye, Orbánt Orbán leváltásának egypontos programjával nem lehet leváltani. A kormány ugyanis teljesíti egy kormány elsőrendű feladatát: kormányoz.

Ez pontosan így igaz. Más kérdés, hogyan, de kormányoz. A Fidesz-kormány, amely kb. ezerszer annyi közfeladatot vállal, mint amennyi rendjén való (hiszen erre való a privát és a civil szféra), soha nem ismerné be, hogy hazudott és csalt, soha nem rendelne el belső vizsgálatot semmilyen ügyben, soha nem venné a kalapját egyetlen valódi felelős sem.

Volkswagent egyébként én ezen csalási botrány után is bármikor mernék venni. Ettől a kormánytól azonban még használt autót sem.