Két éve bejárta a netet egy spanyol, helyesebben katalán bank reklámja, sok millióan látták, mi is megosztottuk a blog Facebook-oldalán. Egy májusi szombat estén a Sabadell nevezetű hely díszköves főterére kiáll egy szép szál, kopasz nagybőgős frakkban, odamegy hozzá egy kislány,  a földre tett kalapjába beledob valami aprót, mire a kopasz ember elmosolyodik, és játszani  kezd egy ismeretlen dallamot. Csatlakozik hozzá egy csellós hölgy, és akkor már kiderül, hogy ez Beethoven közismert IX. szimfóniájának közismert negyedik tétele, csak a basszust külön sosem szoktuk megjegyezni.

Gyerekeket látunk kisbabától tizenegy-két éves bajkeverőig, hétköznapi, de azért kellemes megjelenésű felnőtteket, a zenétől földerülő idősebbeket. A közeli banképületből további zenészek kezdenek szállingózni, egyre többen. Előkerül egy fiatal karmester is, összeáll a nagyzenekar, végül megszólal a kórus. Örömóda. A mindenféle korosztályból való járókelők örülnek. A végén tömör szlogen: Som Sabadell, Mi vagyunk (a) Sabadell.

A reklámot vírusszerű terjedésre szánták, azzal a kísérőszöveggel, hogy “a történelem legjobban befektetett aprópénze”. Íme:

A 2014-es magyar önkormányzati választás hajrájában a Budapest VII. kerületi Fidesz-alapszervezet lekopintotta a forgatókönyvet, illetve hát nem lehet koppintásról beszélni, hiszen nem esik jogvédelem alá. De nagyjából ugyanaz. Díszburkolat stimmel, kalap a földön, aprópénz bedobva, megérkezik a karnagy, van kisbaba, felnőtt és öreg, összeáll a nagyzenekar, megszólal a kórus: Hazám, hazám, te mindenem. A járókelők, mindenféle korosztályból, szeretik a hazájukat. A végén elolvasható az eszmei mondanivaló: “Sok szeretettel Erzsébetvárosnak és Hazánknak! Fidesz” ( Ezt adta néktek a Párt!) Íme:

Néhány különbség:

Mindkét videó flashmobnak nevezi a történteket, de ilyen flashmob nincs. Nagyzenekar plusz kórus természetesen nem verődik össze spontánul, reklámcéllal. A Sabadell-reklámra inkább a smart mob (mondjuk, okoscsődület) szakkifejezést alkalmazhatjuk. Annyiban is smart, hogy ügyel a szervezetlenség, a közvetlenség látszatára, a bőgősön és a még viszonylag formálisan öltözött gordonkáson kívül mindenki trottyos nadrágot, kockás inget, mintás blézert meg hasonlókat hord, a karmester csíkos pólót, ridikül a vállon, gyerek a nyakban, az előadók semmivel sem ünnepélyesebbek a közönségnél.

A magyar változat még a látszatra sem ad: az aprót egy középkorú hölgy dobja be, s rögtön távozik, oda se néz, csak egy félszeg mosolyt ereszt meg a kamerának, de nem is érteni ezt a kalapmotívumot, hiszen a zenészek mind feketében, ünneplőben vannak, látható, fegyelmezett szervezettséggel lépnek ki a placcra, jelezvén, hogy a munkájukat végzik. A spontaneitást egy sipkás szakács képviseli, aki fakanállal a kezében dall. Nevezzük inkább dumb mobnak. Amivel nem a tisztelt előadóknak, hanem a koncepció kiötlőinek a képességeit akarom jellemezni.

Ami a katalán videót illeti, a nagy meghatottság közben többen megjegyezték, hogy utcai zajok ide vagy oda, ilyen minőségű felvételt nemigen lehet helyben készíteni, nyilván kemény stúdiómunka is volt mögötte, csiszolták, finomították, hibátlanították. A magyar mutációról annyit, hogy főleg a vonós szólamokat nem ajánlom kényes hallásúaknak.

A fő különbség persze az, hogy a katalán videó egy üzleti, közelebbről bankreklám, a magyar meg politikai hirdetés. (Igaz, a magyarban is van egy méretes termékmegjelenítés – Mol Bubi -, ám ez nem ad sok újat a politikai finanszírozásról szerzett ismereteinkhez.) Mondom, ott reklámozzák a bankokat, az a politikai erő pedig, amelyik a Madách téren hirdeti magát, elszámoltatja. Sabadell nagyra nőtt, kétszázezres város Barcelona agglomerációjában, de mégiscsak a bankjáról a leghíresebb. Katalóniában az egy főre jutó GDP a magyarnak vásárlóerő-paritáson egy egész háromnegyedszerese.

Azt a boldogító közlést, hogy ezt kapjuk a Párttól, a Madách tér vöröstéglás épülettömb hátulsó részének ötödik emeletéről leengedett, kb. 0,1 hektáros molinón olvashatjuk. Tegnap a szomszédos kerületben ugyanennek a Pártnak a közterület-fenntartói vágtak le daruskocsiról egy magánlakás ablakából kilógatott, sokkal kisebb molinót, amely történetesen az egyik ellenzéki polgármester-jelöltet reklámozta. Arról nem értesültünk, hogy a Banc Sabadell biztonsági emberei beavatkoztak volna a bank bármely konkurensének reklámkampányába.

A föntebb linkelt katalán reklám kommentlistája jelenleg 7733-nál tart. A VII. kerületi Fidesz politikai hirdetése alatt megtiltották a kommentelést.

Te szent /öncenzúra/