"A sajtóban napvilágot hírekkel ellentétben nem kínai, hanem egy 'álnéven' megjelenő kormányközeli cég építhetné ki az útdíj szedő rendszert a hazai autópályákon, illetve az arra kijelölt főutakon" – értesült a Népszava, amely hírben persze semmi meglepő nincs, mi csak azt nem értjük, miért van az álnév idézőjelben: most akkor nem tényleges álnév ez, hanem ál-álnév, netán álnévnek kinéző, valójában valódi nevén futott be a szerencsés nyertes? Mindegy is: a lényeg az, hogy az álneves álkínai győzött. A megbízásuk ugyanis valószínűleg valódi lesz.

Az égvilágon semmi meglepő nincs abban sem, hogy a lap információja szerint "a társaságnak (…) sem építési tapasztalata, sem technológiája nincs az ilyen beruházásokhoz, és a finanszírozási hátteret is drágábban lenne képes biztosítani, mint az ilyen rendszerek kiépítésében és üzemeltetésben járatos nemzetközi cégek", ami miatt a cucc "a tervezett 50 milliárd forintnál többe kerül majd", naná, majd kevesebbe. Közfeladatra létrehozott tipikus pártközeli cég nem szokott a tervezettnél kevesebbért nem dolgozni.

A második Fidesz-kormányhoz közeli haveri oligarchák mellett lassan kezd eltörpülni az elmúltnyócév minden szocialista biznisze, Hagyóstul, BKV-stul, tényleg, és emlékszik még valaki a liberálisokat sújtó kakaóbiztos számítógép ügyre? A működési elv nyilván most is egészen hasonló, csak épp a "polgári" gépezet képes volt turbófokozatba is kapcsolni. Megint előkerült Kékessy Dezső családi jóbarát és a Nemvolttaggyűlés Kft., megint itt van velünk régi, megbízható barátunk, Simicska Lajos és a Több Százmilliárd Forint Közpénzen Magángép Zrt., de még érdekesebbek az új, polgári ismerősök.

Itt van Nyerges Zsolt és vele az új földesurak, itt van a mázlista futballakadémiás felcsúti polgármester, itt van a valamiért mindig mindenből jól kijövő CBA, itt van a volt fideszes kabinettitkár szerencsés vállalkozása, amely az OEP és a Hungarofest után a Fejlesztési Ügynökségtől is nyert kommunikációs megbízást, annyira jók.

Kár csodálkozni azon is, hogy tavaly a Simicska-féle Közgép vezérigazgatója lett a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. új vezetője, vagy hogy a szintén Fidesz-közelinek számító Aquaplus veheti meg a harkányi fürdőt. Ugyancsak szerencsésnek mondhatja magát a Patonai Péter-féle Inter Media Group, amelyik versenytárs indulása nélkül kapott 630 millió állami forintot kormányzati kommunikációra. (A szocik számítása szerint ez a cég összességében 1 milliárd 375 millió forint közpénzhez jutott.)

Az IMG-ben egyébként az a vicces, hogy a szerződés szerint erősíteniük kellene a "versenyképes Magyarország" és a "jó állam" brandet – ez olyannyira jól sikerült, hogy már van is külön kormánybiztos a "Jó állam fejlesztési koncepció végrehajtásáért." Ennek a cégnek kell majd felépítenie a "működőképes egészségügy" és a "kulturált állam" brandeket is. Ez utóbbi különösen érdekes lesz: hogy csinálunk jó brandet egy totális oximoronból?

Úgyhogy persze, jöjjenek csak az álneves haveri útdíjbehajtók. Az elképzelhető legjobb társaságban lesznek.