Megint a fogyasztó érdeke az, ami senkit nem érdekel. A legkevésbé azokat a – na jó, nevezzük így: vállalkozókat, akik huzamosabb ideje azért lobbiznak, hogy ők, a körön belüliek védettséget kapjanak, egységesíthessék tarifáikat, az állam, pontosabban az önkormányzat meg szépen gondoskodjon arról, hogy semmilyen newcomer ne nyomhassa le az áraikat. Most nagyon úgy néz ki, hogy nyertek. 

Ha ugyanis minden igaz, és miért ne lenne minden igaz, akkor jövőre már minden napszakra egységes tarifát (most úgy néz ki: 240 forintot) fizethetünk a taxiban, bármely társaságot választjuk is. Megszűnnek tehát a rendelt és az utcán leállított taxik közti árkülönbség, de végső soron nem más szűnik meg, mint maga a verseny. Tekintet nélkül arra, hogy az uniós négy szabadság az áruk és szolgáltatások szabad versenyét is rögzíti.

Mint az idézett cikk is felidézi, a taxis tarifák eddig is hatósági árasak voltak, de ez csak azt jelentette, hogy volt egy árplafon, ami alatt szabad a verseny, beleértve azt is, hogy némely fuvaros vállalkozó a fővárosi taxisok legnagyobb sajnálatára 150 forintért is vállalt fuvart. Ezt a taxis lobbi (bocsánat: érdekvédelmi szervezet) lényegében kikérte magának, és kitől mástól, mint állam, ill. főváros bácsitól kért – és mint látjuk: kapott – segítséget.

A BKK olyannyira magától értetődőnek tartotta a beavatkozást a taxis versenybe, hogy ifjú vezetőjük még ideológiailag is elhelyezte a lúzereket a piacképes/nem piacképes spektrumon. "Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója (…) szerint a vesztesek a provokatív árversennyel élő fuvarszervezők lehetnek, de 'ők amúgy is kilógnak a piacról' (…)." Az árverseny tehát, ha egy adott populációt hatalmi eszközzel védeni kell, "provokatív", még szerencse, hogy a provokatőrök lényegében alsóbbrendű piaci szereplők, akik bármikor kiiktathatók a meccsből, ha ez a BKK-nak úgy passzol.

Túl azon, hogy ezek tulajdonképpen hogy jönnek ehhez, kérdés az is: hogyhogy nem szempont ezeknek az, hogy akik ezzel a paternalista beavatkozással rosszul járnak, nem mások, mint a főváros polgárai, a sokat hivatkozott emberek? A taxik egységes arculatának kialakítása lehet fővárosi városkép-, imázs- és egyéb szempont, emellett valóban szólnak érvek, de ezt egyáltalán nem szükséges piac- és versenyellenes lépésekkel árukapcsolni. Sőt.

"A rögzített árú taxiszolgáltatás az árverseny megszűnését jelentené, azaz egy ilyen intézkedés korlátozná a versenyt" − közölte a Napi Gazdasággal a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A lap szerint ha "a jelenlegi maximált szinten rögzítenék a viteldíjakat, a fogyasztók egyértelműen a jelenleginél rosszabbul járnának, mivel a fuvarok nagyobb hányada az olcsóbb előrendelt vagy szerződéses körbe tartozik."

A már a kiváltságos körbe tartozó taxisok régi álma teljesül tehát. Az a fővárosi önkormányzat, amely már a ferihegyi hiénaproblémát sem tudta évekig kezelni, most bátran gazdasági szabadságharcba fog az EU ellen: a BKK-n keresztül kezébe veszi a teljes fuvarozó-társadalom gondját-baját, egységesíti az árakat, mesterségesen ellehetetleníti a konkurenciát, és paternális ideológiával igyekszik magát fogyasztóbarát hatóságként prezentálni, hiszen azt állítja, akik eddig alacsony tarifával dolgoztak, azok rossz minőséget is mutattak fel.

Ezt ugye nem tudjuk. De ha még így is volna: nem a piac, azaz a  mi dolgunk volna ezt eldönteni? Ha lepukkant, büdös taxi visz ki engem a reptérre, a sofőr végig hülyeségeket beszél és hangosan, plusz a képembe cigizik, akkor legközelebb valami egészen megdöbbentő dolgot fogok csinálni: másik cég autójába ülök. Ha viszont az olcsóbb árért mindezt elfogadom, és ezzel más is így van rajtam kívül, akkor hajrá, a büdös taxisnak is ott a helye a mezőnyben, majd megél valahogy.

A sors iróniája, hogy a GVH kifejezetten bünteti a taxisok kartelljeit, mint történt legutóbb tavaly, de volt ilyen 2006-ban és 2008-ban is. Most meg ezt a konstrukciót szépen legalizálják, mi, fogyasztók pedig megint szívunk. Úgyhogy a legjobb, ha ilyen alapon követeljük a hatósági árak bevezetését az élelmiszereknél, autóknál, napilapoknál, illatszereknél és szexuális segédeszközöknél is. Rendnek kell lennie.

(Fotó: MTI)