Az elmúlt 3 évben közel százezer kilométert repültem Malév-gépek fedélzetén, és körülbelül ugyanennyit konkurens európai társaságokkal, plusz-mínusz pár tízezer. Minden alkalommal az volt az érzésem, hogy a Malév-gépek hajtóműve nem kerozinnal, hanem közvetlenül elégetett közpénzzel üzemel, és ezt mindig el is képzeltem, mert vizuális típus vagyok.

Nem kedveltem különösebben a “nemzeti légitársaságot“. Nem voltak semmilyen szempontból kiemelkedőek, nem volt különleges élmény a fedélzeti szolgáltatás, nem volt jó nézni a 80-as évekből itt ragadt elszabott egyenruhákat, amelyek leginkább Makány Márta BKV-ellenőrök számára tervezett kollekciójára emlékeztettek, nem volt nagy élmény a 12%-os gyümölcstartalmú Sió gyümölcslé, nem volt szimpatikus a társaság attitüdje, ami mindent arra épített, hogy ők a minden áron megőrzendő nemzeti kincs, alig voltak használható átszállási kapcsolatok, nehézkes volt mindenféle online és offline ügyintézés, és még sorolhatnám. A légitársaság, ahol a vegetáriánus étel a sonkás szendvics volt.

 

De volt néhány célállomás, ahová (különösen kora reggeli kiutazással, esti visszatéréssel) csak velük lehetett utazni. Nem sok, és ezeket hamarosan pótolják is más társaságok, de az elmúlt években üzleti ügyben Brüsszelbe, Berlinbe, Hamburgba és még pár helyre közvetlenül járó utasok rá voltak szorulva a Malév szolgáltatásaira.

Így aztán a Malév használata olyan lett, mint valami nagyon rossz házasság, amit mindenki utál, de jobb híján senki sem száll ki belőle. Vagy valami túszejtés, ahol a túszok szimpatizálni kezdenek a túszejtővel.

Hogy mindez megérte a ráköltött horribilis állami pénzt, amire olyan időszakokban is szükség volt, amikor a légitársaságok szerte a világon rekordnyereséggel működtek? Nem. Persze nagyon remélem, a megjelenő fapados és egyéb konkurens társaságok nemcsak az utasokat, hanem a munkavállalókat is felszívják.

De akárhogy is igyekeztem, nem tudtam igazán szomorú lenni sem a légiirányítás és a járatok utolsó kommunikációit hallgatva, sem a lízingcég telephelyére visszarepülő gépek sorát elnézve: