Kétségbe vagyunk esve. Megjelent Budapest városfejlesztési koncepciója, adnánk hozzá linket, de nem tudunk, rögtön megmagyarázzuk, miért.

Az előzményekhez annyit, hogy Tarlós Istvánnak volt egy “Budapest-koncepciója” még 2007-ben, erkölcsi főpolgármester korában. Annak is a fal adta a másikat, de a lényege kb. az volt, hogy Budapestet csendes, nett vidéki kisvárosok együteseként kell felfogni és akként fejleszteni. Mostanra azonban fordult a világ. Amióta nem a közös ellenség, Demszky legyőzése a feladat, a kerületi fideszes polgármesterek/parlamenti képviselők megerősödtek abban a tudatukban, hogy nagyon is kényelmes dolog egy átlag hetvenezres, jól adózó településen trónolni. Tarlós viszont rájött, hogy ha ő főpolgármester, akkor az egészet kell menedzselnie, és az fölöttébb kényelmetlen.

Ezért aki figyelt, az észrevehette, hogy legalább idén nyár óta megy a bruszt Tarlós és a kerületi polgármesterek között, akik a polgármestert afféle helyi köztársasági elnökké degradálnák, aki nem pofázik bele a dolgukba. Ebben szövetségesre találtak Orbánban, aki viszont rájött, hogy a) Tarlósnak folyton pénz kell a főváros alapszintű működtetéséhez, neki pedig nincs több pénze, mint amikor ugyanezért a Fidesz a szocialistákkal együtt vállvetve fikázták Demszkyt (meg van oldva, hogy a fővárosiak adóját csak akkor fordítsák a fővárosra, ha a kormánynak olyan a kedve), b) Magyarországon a budapesti főpolgármester messze a legnagyobb hatalmú közvetlenül választott tisztségviselő, és ez akkor is veszélyt jelent az egyöntetűséget célnak tekintő NER-re nézvést, ha az illető politikai és városmenedzselési képességei nagyon szerények.

Úgyhogy biztosak lehetünk benne, a választási törvényt előbb-utóbb megváltoztatják úgy, hogy minimum a budapesti főpolgármestert a képviselő-testület választja. Aminek vannak történelmi előzményei, de a) annak nincs, hogy a főpolgármester a kerületi erősemberek ellenőrizhetetlen koalícióinak bábja legyen, b) micsoda különbség.

(Egyáltalán: a regionális önkormányzatnak – és Budapest régióként működik – semmi értelme nincs megfelelő nagyságrendű regionális adózás nélkül. No representation without tax. A virilizmus rendszere alkalmasint demokratikusabb és kétségtelenül hatékonyabb volt, mint az általános és egyenló választójog + a kozponti kormányzat kegyétől függés.)

Hutiray fpm.-h.A koncepció beterjesztője, Hutiray Gyula városfejlesztési főpolgármester-helyettes, tanult hivatása szerint fizikus, egy ama nem gazdasági végzettségű fideszes (vagy szocialista, mindegy) harmadvonalbeliek közül, akikről a nagypolitika peremvidékeire érve kiderül, hogy üzleti géniuszok. Legalábbis erre utal, hogy sorra kapják az igazgatósági és fb-tagságokat állami, paraállami, önkormányzati és magáncégekben (de a magyaroszági magáncégek bizonyos ágazatokban, nemcsak ott, ahol közvetlen állami megrendelések vannak, nem szeretnek közömbös viszonyban lenni a politikával, tisztelet a kivételnek). Külön felhívom a figyelmet a Strigoniumra, ez Meggyes Esztergomának városüzemeltetési cége, nyilván a fővárosban is hasznosítható tapasztalatokat lehetett szerezni.

Szóval a link. Tessék, ha ez megfelel. A koncepció szövegét 34 külön pdf-ben rakták fel a  főváros oldalára, éspedig úgy, hogy az eleje van a legvégén és az utolsó függelékek meg a vége a tetején, kivéve az előterjesztést. Az Ismeretlen Magyar Titkárnő  elborultságának és/vagy digitális analfabétizmusának szép példája. Meg azé, aki ráhagyja. Olcsó a poén, hogy akiktől ez kitelik, azok hogyan mernek egy európai nagyváros jövőjéről bármit mondani?, dehát a lényegbe vág, ezért nem kíméljük meg tőle az olvasót.

Kezdjük az Előterjesztéssel, amit Hutiray személyesen jegyez. Először is úgy pdf, hogy a kinyomtatott papírt ferdén tették be a szkennerbe, másrészt olyan passzusok vannak benne, mint amilyet cégérnek kiemeltünk. Túl a valósághoz fűződő viszonyon, egy hatvanas évekbeli járási párttitkár ehhez képest Krúdy Gyula. Az embernek eszébe jut a kérdés, hogy mire volt jó a “rendszerváltás”, és tényleg, volt-e, ha a professzionális értelmiség 21 év múltán ezen a nyelvi (=szellemi) nulla fokon van (a hivatalos szövegek helyesírása Kádár idején jobb volt, ez tehát inkább mínusz).

Ami a szerzőséget illeti, mivel a Városházának nincs erre alkalmas belső apparátusa, a megírást kiadták városházi és egyéb cégeknek. Csak a cégek megnevezése alatt olvashatjuk az egyéni  szerzők felsorolását. Nem akarok senkit se bántani, de mintha nem hemzsegnének a PhD-k, és egyetlen nagydoktort látok, ezzel az objektív ténnyel csak azt akarom jelezni, hogy nincs infláció nagy nevekből. A szerzőlista (16_Szerzok.pdf) témabeosztása ráadásul elég furcsán fedi le egymást a Tartalomjegyzékkel (00_Tartalomjegyzek.pdf), úgyhogy nem lehet tudni, pl. a mozihelyzetről okl. településmérnök vagy okl. építészmérnök írt-e. “A teve olyan ló, amit bizottság tervezett.” Vagy pedig annak a passzírozása, amit most nem írok le, fellengzős és egyszersmind pocsék stílusban, koncepció nélkül, .

A koncepció megalkotására a kutatástól a beszkennelésig bő fél év állt rendelkezésre. (Megjegyzendő, hogy a Közgyűlés áprilisban döntött a 15 éves fejlesztési koncepció kidolgozásáról, ezek után Rogán júliusban a kerületi polgármesterek és nyilván hivatalaik bevonásával készítendő, 10 éves fejlesztési koncepciót reklamált. A mostani dolgozatban édeskevés szó van a kerületekről.)

Ennyit a politikai háttérről és a formáról. A tartalomról egyelőre csak azt, hogy természetesen ellentmond a “Budapest = kisvárosok mozaikja” koncepciónak, sőt az agglomerációval is számol. Hogy a terjedelem elviselhető maradjon, itt abbahagyjuk, de a nem lesz kímélet, hamarosan folyt. köv.

A címoldali képért köszönet a fortepan.hu-nak.