Időről időre előjön, hogy Magyarországon lehet Kína európai bázisa, vagy legalábbis egy, a kínai-európai forgalom jelentős részét lebonyolító reptér, és most, hogy bekerült a hírekbe a Hainan Airlines reptérvásárlási szándéka (a Hochtief európai reptereit venné át), egyesek megint komoly reményeket kezdenek táplálni. Feleslegesen. Miért?

A Hainan magántulajdonú légitársaság, a kínai kormány Európával kapcsolatos terveit kezelheti a kínai állami cégeknél kissé lazábban. De főleg: a Hochtief európai repterei között a budapestinél sokkal vonzóbb célpontok is vannak, például Hamburg-Fuhlsbüttel, vagy Düsseldorf, ami egy Lufthansa / Star Alliance hub. A csomagot nem Budapest miatt érdemes megvenni, főleg, hogy Budapesten igen korlátozottak az áruforgalomhoz létfontosságú intermodális kapcsolatok, nehézkes innen közúton meg vasúton továbbvinni bármit. De ez mind csak másodrendű érv.

A fő probléma, hogy Nyugat-Európa és a Távol-Kelet között Budapest egyszerűen nem esik útba. Lehet, hogy ez a különféle térképvetületeken nem látszik, ettől még tény: a legrövidebb utak Észak-Európa felett vezetnek. Aki nem hiszi, járjon utána, egyébként a légitársasági menetrendeken is látszik, a Budapest-Peking direkt út egy bő órával legalább hosszabb, mint a Helsinki-Peking, akkor meg ki és miért jönne erre?

Nemcsak a matematika, hanem a földrajz is gyenge pont sokaknál, úgy tűnik.